Hoe eerlijk ben jij naar jezelf?

Ik zit in een mooie coachruimte en praat met een vrouw met een broer met autisme. Ze worstelt met depressieve gevoelens en angstklachten. Op mijn vraag hoe het vroeger was bij haar huis, vertelt ze dat het er heftig aan toe ging. “Soms werd hij zo boos dat hij de deuren kapot trapte. Ik werd daar zo bang van dat ik me opsloot in de wc. Ik zat daar totdat mijn moeder me vond. Angstig en verkleumd.” Omdat zijn boosheid en gedrag haar zo’n angst aanjoeg, was ze vooral bezig met voorkomen dat hij boos werd. “Ik was continu bezig met bedenken hoe hij zich voelde, wat ik moest doen om hem rustig te houden en wat ik tegen mijn ouders moet zeggen zodat zij niet boos werden waardoor hij weer boos werd.”

Continu was ze gefocust op wat anderen nodig hadden. Daardoor was ze het contact met zichzelf en haar eigen gevoelens langzaam kwijt geraakt.

Als je niet goed contact kunt maken jezelf en je eigen gevoelens, met wat jij wilt, kan het zijn dat je ongemerkt over je eigen grenzen heen gaat. Je voelt waarschijnlijk wel dat je je niet goed voelt, maar omdat je zo gewend bent om op de ander gericht te zijn, sluit je je eigen gevoel af. Uiteindelijk kan dit leiden tot depressieve gevoelens, angstklachten of een burn-out.

Het leren aangeven van je eigen grenzen is belangrijk om daar weer uit te komen. Maar hoe doe je dat als je zo gewend bent om eerst aan de ander te denken? Hoe kan je gaan voelen waar jouw grenzen liggen? Eén van de stappen die daarbij kan helpen, is letten op negatieve gevoelens.

Stel dat je hebt afgesproken om iemand te helpen met zijn verhuizing, maar je merkt van tevoren dat je er als een berg tegenop ziet en je 101 dingen kunt bedenken die je liever doet. Terwijl je voelt dat je er geen zin in hebt, komen er direct allerlei gedachten in je op. “Stel je niet zo aan! Het is toch een kleine moeite. Jij zou het toch ook fijn vinden als mensen je komen helpen bij een verhuizing?!”

Met die gedachten druk je je eigen gevoelens direct weg. Dat is jammer, want dit soort tegendraadse gevoelens bevatten vaak waardevolle informatie.

Merk je dat jij jezelf ook streng kunt toespreken als je ergens geen zin in hebt? Dan wil ik je vragen om de situatie eens te onderzoeken. Waarom heb je geen zin om te gaan? Zou jij op dezelfde manier om hulp hebben gevraagd? En doet deze vriend net zoveel voor jou als jij voor hem? Had je eigenlijk niet willen helpen, maar durfde je dat niet te zeggen?

Dit soort vragen eerlijk beantwoorden, kan veel verhelderen. Daarbij wil ik ook meteen zeggen, dat je niet direct iets hoeft te doen met deze gevoelens. De eerste stap is onderzoeken en eerlijk worden naar jezelf. Wat wilde je écht?

 

Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Tumblr0Email this to someone